جاوید قدیمی

اهداف شبکه اجتماعی جیک



اهداف شبکه اجتماعی جیک

امروزه فراگيري اينترنت و فن آوري هاي جديد ارتباطي و اطلاعاتي، موجب ظهور فضاي مجازي در كنار جهان واقعي شده كه اين امر، معادلات و الگوهاي ارتباطات سنتي، توليد، انتقال و مصرف اطلاعات را به هم زده و موجب تغيير در آن شده است. چنين فضايي كه به عنوان واقعيت مجازي يك پارچه، درنظر گرفته مي شود، از ويژگي هايي چون بي مكاني، فرا زمان بودن، قابل دسترسي بودن همزمان و برخورداري از فضاهاي فرهنگي، اعتقادي، اقتصادي، سياسي و نيز از آزادي بیان برخوردار است.

شبكه اجتماعي مجازي يا شبكه اجتماعي اينترنتي، در این میان به كاربران این امكان را مي دهد، تا علاقه مندي ها، افكار و فعاليت هاي خود را با يكديگر به اشتراك بگذارند.

با توجه به استقبال از شبکه‌های اجتماعی در سال های اخیر بین کاربران اینترنتی ایران که اغلب برای نیاز های آنلاین خود در این وب سایت ها عضو می شوند؛ وب سایت جیک با استفاده از پلت فرم شیرترانیکس و افزودن امکاناتی شبیه به وبلاگ‌ها و میکروبلاگ‌ها برای نوشتن مطالب کوتاه و یادداشت‌های روزانه و فضایی شبیه به سایت‌های عکس برای قرار دادن تصاویر شخصی، ایجاد فضایی شبیه به چت برای گفت‌وگوهای فوری میان کاربران، قابلیت ساختن اتاق‌های گفت‌وگو و صفحات هواداری شبیه به فروم‌های اینترنتی را در قالب  شبکه ای از روابط فردی و گروهی فراهم آورد.

بدین ترتیب اغلب امکاناتی را که کاربران اینترنتی پیش از این از طریق مراجعه به چندین وب‌سایت کسب می‌کردند، یک‏جا در شبکه‌ی اجتماعی جیک دریافت می‌کنند.

این قابلیت که یک كاربر بتواند با امثال خود در نقاط مختلف کشور ارتباط برقرار کند باعث می‌شود تا شبکه ی اجتماعی جیک به مکانی برای بحث در مورد ایده های جدید تبدیل شود.

شبکه ی اجتماعی جیک رسانه ای مخاطب محور بوده، و محتوا توسط کاربران جیک تولید می شود، بدین صورت که در رسانه‌ی اجتماعی جیک هر فرد محتوایی را که خود تولید یا انتخاب کرده است با دیگر افراد به اشتراک می‌گذارد.

یکی از اهداف شبکه ی اجتماعی جیک ایجاد زیرمجموعه‌ای از جامعه ی واقعی است، که در آن افراد هم سو با زندگی بیرونی خود در جامعه ای مجازی فرصتی برای تعاملات، ارتباطات و انتقال پیام های خود با افراد دیگر برقرار کنند.

ایجاد دسترسی سریع و آسان به شبکه ی اجتماعی جیک با هر وسیله ی متصل به اینترنت و نیز فراهم نمودن رسانه ای آزاد و به دور از هر گونه تنش های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ، قومی و مذهبی با کنترل مداوم آن توسط تیم جیک یکی از مهم ترین اهداف شبکه ی اجتماعی جیک می باشد.

از دیگر هدف هایی که برای شبکه ی اجتماعی جیک می توان برشمرد؛ بستر سازی فضایی است که در آن کاربران به جای بروز شخصیت های چندگانه برای خود با شخصیت واقعی خود در این فضا حضور داشته باشند.

با توجه به نقش پر رنگی که شبکه های اجتماعی در تولید محتوا دارند. وب سایت جیک در راستای صیانت از محتواهای ارزشی تولید شده در این فضا نسبت به اهداء جوایز و امتیازات ویژه ای به آن کاربران  اقدام خواهد نمود تا مشوقی باشد که دیگر کاربران به سمت تولید محتوا های ارزشی بوده و از ایجاد پست هایی با مضامین پوچ گرایی، دروغ گویی و عشق های کاذب و مصادیقی از این دست پرهیز کنند.

شبکه اجتماعی جیک این امکان را به اعضای خود خواهد داد که در برخی مسائل که نیاز به ایجاد جنبشی [کمپین] برای دست یابی به اهداف مقدس و ارزشی باشد، زمینه را برای شکل دادن به هویت جمعی، اعتقادی و بسیج کردن اعضای آن گروه فراهم نماید.

نظیر جنبش هایی برای حمایت از مسلمانان میانمار، شرکت در اجتماع های عظیم ملی و مذهبی همانند راهپیمایی 22 بهمن، احیای امر به معروف و نهی از منکر، سوق دادن کمک های مردمی به قشر یا گروه خاص، نمایش اقتدار علمی جوانان کشور با ایجاد گروه های خبری در انعکاس فعالیت های انجام شده در منطقه خود و …

شبکه ی اجتماعی جیک در نهایت فضایی خواهد بود که بسیاری از افراد، بی آن که یکدیگر را ببینند و تبادل نظر حضوری داشته باشند. از طریق تولید پیام، شعار و اندیشه، به شیوه ای هنری و از طریق تصویر، گرافیک، صدا و موسیقی تصورات خود را با دیگر اعضای شبکه به اشتراک گذاشته و در منحصه ی نقد و تبادل افکار بگذارند.

بنابراین مدیریت و گروه شبکه اجتماعی جیک همواره تلاش خود را به کار خواهد بست تا به بهترین نحو به اهداف از پیش تعیین شده ی خود برسد. ان شاء ا…

یک دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *